Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

BMW Isetta – “kropelka” lub “żabka” czyli najmniejsze BMW w historii

Fot. mat.prasowe (BMW)
Fot. mat.prasowe (BMW)

Był początek lat 50-tych. Większość Państw w Europie po gospodarczym “boomie” i odbudowie po II Wojnie Światowej potrzebowało tanich i prostych rozwiązań. BMW jako producent luksusowych pojazdów nie było w stanie zaspokoić tych potrzeb. W swojej ofercie posiadali wówczas tylko duże i komfortowe samochody na które nie było stać przeciętnych obywateli wolnej Europy. Potrzebowali czegoś małego i taniego. 

W 1954 roku wysłannik z centrali BMW na targach motoryzacyjnych odbywających się w Genewie odkrył mały, trochę pokraczny pojazd.

Fot. mat.prasowe (BMW)
Fot. mat.prasowe (BMW)

Wyprodukowany został on przez mała włoską firmę Iso SpA należącą do włoskiego przedsiębiorcy Renzo Rivolta. Dotychczas zajmowała się ona produkcją trójkołowych pojazdów dostawczych, skuterów i… lodówek. Właściciel firmy postanowił jednak zbudować mały samochód dla masowego odbiorcy. W ten sposób powstała Isetta. Samochód, podczas prezentacji w Turynie w 1953 roku wzbudził ogromne zainteresowanie. Nikt wcześniej czegoś takiego nie widział. Sensacją były nie tylko wymiary samochodu, ale przede wszystkim sposób wsiadania do niego. Jedynymi drzwiami była cała przednia część samochodu, otwierana wraz z kolumną kierowniczą. W razie wypadku podróżujący Isettą – kierowca i pasażer, mogli opuścić pojazd przez płócienny dach.

Losy tego małego pojazdu potoczyły się jednak inaczej, niż na początku można się było tego spodziewać. Rivolta postanowił skupić się na produkcji sportowych samochodów pod marką Iso, co skądinąd dobrze mu wyszło, a dzisiaj są to niezwykle rzadkie i bardzo poszukiwane samochody kolekcjonerskie.

Licencja na produkcję Isetty została więc wystawiona i zaczęły się poszukiwania inwestora. Najpoważniejszym zainteresowanym okazało się BMW, które bardzo potrzebowało wówczas takiego modelu. Wyniki finansowe firmy były słabe, a producentowi groziło wykupienie przez Daimler-Benz AG… czyli właściciela marki Mercedes – dzisiaj, jednego z głównych konkurentów BMW.

Isetta mogła okazać się zbawieniem, więc zarząd z Bawarii chętnie wykupił i we własnym zakresie dopracował ten projekt.

Fot. mat.prasowe (BMW)
Fot. mat.prasowe (BMW)

Zainstalowano nowy, mocniejszy silnik pochodzący z motocykla. Jednocylindrowa jednostka BMW R25/3 miała pojemność 250 ccm i generowała moc 12 koni mechanicznych. Największym atutem samochodu, zgodnie z przewidywaniami zarządu bawarskiej marki, stała się jego cena – 2550 marek. Także opłaty ubezpieczeniowe i skarbowy były malutkie. Isetta zrobiła karierę! Dwuosobowy samochód, o długości niespełna 2.3 metra i wadze około 400 kilogramów stał się bardzo popularny i pożądany i to pomimo pewnych absurdów jego eksploatacji.

BMW Isetta - BMW Zdunek-09563Isetta chociaż wygląda na samochód 3-kołowy, ma z tyłu dwa koła rozstawione bardzo blisko siebie. Zdarzają się natomiast egzemplarze nie posiadające biegu wstecznego co rodzi problem, kiedy zaparkowało się blisko ściany. Biorąc pod uwagę otwieranie przednich drzwi i brak telefonów komórkowych, którym można by wezwać pomoc – łatwo nie było.

Awaryjne hamowanie także stanowiło pewien problem, bo stosunkowo lekki tył łatwo się unosił i samochód lądował na… otwieranym dziobie.

W 1956 roku producent wprowadził modyfikację w postaci mocniejszego silnika o pojemności 300 ccm i mocy 13 koni mechanicznych.

To właśnie z tego okresu pochodzi egzemplarz, który można obecnie podziwiać w salonie BMW Zdunek w Gdyni.

BMW Isetta - BMW Zdunek-09556

 

Jest to egzemplarz z 1958 roku. Zarejestrowany jest jako pojazd zabytkowy i należy on do naszej klientki z Gdyni. Wiosną i latem prawdopodobnie będzie można go spotkać na trójmiejskich ulicach.

Wiesław Wardaliński, Doradca ds. Części i Akcesoriów BMW Zdunek

Pod koniec lat 50-tych ofertę tego modelu wzbogaciła również wersja 600 wyposażona w większy, 2-cylindrowy silnik typu bokser oraz dodatkową parę drzwi. Produkcja BMW Isetty zakończyła się w 1962 roku. Ogółem powstało 161 728 egzemplarzy tego pojazdu. Na tym jednak jego kariera się nie skończyła.

 

BMW Isetta - BMW Zdunek-09551Najbardziej znanym producentem tych samochodów jest BMW, ale oprócz tej niemieckiej marki, Isettę produkowano także w Francji, Brazylii oraz w Wielkiej Brytanii – w wersji z kierownicą po prawej stronie.

Ponadto, w Wietnamie, brytyjska spółka Harrington wciąż wytwarza te samochody z napędem elektrycznym.

Obecnie w Polsce znajduje się przynajmniej kilkanaście BMW Isetta. Zadbane egzemplarze można nabyć w cenie od około 100 000 do 200 000 zł. Samochody wymagające renowacji to koszt około 30 – 50 tys. zł.

Tabela danych technicznych prezentowanego egzemplarza

NAPĘD
Silnik: – benz. jednocylindrowy chłodzony powietrzem
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 13/5200

OSIĄGI 
Przyspieszenie 0-80 km/h (sek) – 40
Prędkość maksymalna (km/h) – 85
Zużycie paliwa (na 100 km) – 5.5 l

WYMIARY I MASA 
Dł./szer./wys. (mm) – 2285/1380/1340
Masa własna (kg) – 400

Wartość – ok. 150 000 zł

Tak w latach 50-tych BMW reklamowało swój najmniejszy model:

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Ferrari z Trójmiasta zostanie zlicytowane na prestiżowej aukcji RM Sotheby’s w paryskim Luwrze

31 stycznia w Paryżu odbędzie się po raz 11-sty, prestiżowa licytacja RM Sotheby’s. Ta międzynarodowa …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *