Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Jaguar I-PACE – koci elektryk

Jaguar I-PACE - test moto3m-06579Chociaż nie wszyscy są z tego powodu zadowoleni, współczesna motoryzacja coraz częściej częściej przybiera elektryczny “kształt”. Ze względu na nowoczesną i wciąż drogą technologię, nie dziwi, że w pierwszej kolejności ten rodzaj napędu trafia do samochodów marek Premium. Do tego grona dołączył także Jaguar, z pierwszym seryjnym w swojej historii samochodem zasilanym jedynie prądem elektrycznym. Oto nowy I-PACE i jego pierwszy test na trójmiejskich drogach. 

O co chodzi w elektryfikacji motoryzacji nie wie chyba nikt, poza bezpośrednio z nią związanymi. I ogólnie chyba lepiej się w to nie zagłębiać. W latach 90-tych lobby paliwowe skutecznie tłumiło zapał twórców tego typu samochodów do dalszych prac nad tą technologia, a dzisiaj przeżywa ona dynamiczny rozkwit, będąc nawet wspierana przez państwowe dopłaty. Przy tym, nawet najsłabszy uczeń w gimnazjalnej klasie wie, że prąd na drzewach nie rośnie i jakoś trzeba go wyprodukować, aby “elektryki” naładować. Ostatecznie, co jest bardziej ekologiczne – produkcja prądu czy wydobycie i spalanie paliwa, pewnie dowiemy się za kilka(naście) lat. Na razie pogląd jest taki, że to własnie samochody elektryczne są bohaterami na miarę Supermana, które ratują świat!

Z motoryzacyjnego punktu widzenia, jedynym zarzutem wobec “elektryków” jest brak dźwięku silnika. Poza tym, w podstawowej interpretacji, to samochody takie jak te, które znane są dotychczas.

Jaguar I-PACE - test moto3m-06623

I-PACE to mieszanka kompaktowego hatchback’a z SUV’em w nadwoziu wielkości porządnej limuzyny. Każdy z elektryków tworzy sobie swój własny segment rynku i oryginalny styl. Jaguar konkuruje z takimi samochodami jak Audi e-tron i Mercedes EQC. Obaj rywale są już dostępni w trójmiejskich salonach. I-PACE oferowany jest na razie tylko jako używany egzemplarz podemonstracyjny. Do stałej oferty trafi wraz z oddaniem nowego salonu British Automotive Gdańsk na początku przyszłego roku.

Zobacz również: W Gdańsku powstaje nowy salon marek Jaguar i Land Rover

Elektryki wyróżnia inna stylistyka pozbawiona układów wydechowych i często również typowych dla spalinowych aut wlotów powietrza, zwanych grillami. Aby wydłużyć zasięg, samochody tego typu projektuje się tak, aby były jak najbardziej aerodynamiczne. Widać to w kształcie I-PACE – smukła linia boczna, chowane klamki i wloty na kształt spojlerów, których zadaniem jest odpowiednie odprowadzanie opływającego powietrza – tak jak ma to miejsce w autach spalinowych – czyli tak, aby samochód stawiał jak najmniejszy opór, dobrze się prowadził, a przy tym był dobrze wyciszony.

Pod względem prowadzenia nowy Jaguar jest mistrzem w swojej klasie. To zdecydowanie najlepiej prowadzące się auto elektryczne, jakie można obecnie kupić w Trójmieście. Osiągi, jak w każdym tego typu samochodzie, robią ogromne wrażenie. Samochód w ciszy nabiera prędkości i robi to piekielnie skutecznie. Czas potrzebny na przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 4.8 sekundy. To wynik godny samochodów sportowych, a piszemy tu o dużym, 5 osobowym samochodzie, ważącym grubo ponad 2 tony! Prędkość maksymalna, jak w każdym aucie elektrycznym, jest ograniczona i tutaj wynosi 200 km/h.

Jaguar I-PACE - test moto3m-06571

Do napędu I-PACE wykorzystuje dwa synchroniczne silniki elektryczne z magnesem trwałym. Zintegrowane są one z przednią i tylną osią pojazdu, dzięki czemu Jaguar może pochwalić się napędem na 4 koła. Łączną moc jaką zapewniają agregaty to 400 KM i 696 Nm użytecznego momentu obrotowego.

Bateria litowo-jonowa o pojemności 90 kWh zapewnia 470 kilometrów zasięgu według standardu WLTP. Realnie oscyluje on między 320 a 400 km. Aby zmaksymalizować zasięg, I-PACE wykorzystuje system zwiększonego hamowania awaryjnego, który odzyskuje prawie całą energię hamowania. Po podniesieniu stopy z pedału przyspieszenia, układ zapewnia hamowanie regeneracyjne, komfortowo spowalniając I-PACE, jednocześnie konwertując wytwarzaną energię, aby zoptymalizować zasięg akumulatora. Do tego dochodzą rozwiązania takie jak zaawansowany system gospodarowania i zarządzania ciepłem wewnątrz kabiny przy użyciu pompy ciepła. Wszystko po to, aby zoptymalizować działanie samochodu pod kątem jak największego zasięgu.

Jaguar I-PACE - test moto3m-06575

Ładowanie samochodów elektrycznych, obok zasięgu, jest najistotniejszą ich cechą. I-PACE nie wprowadza tu rewolucji i podobnie jak inne tego typu samochody wymaga zaawansowanej infrastruktury. Seryjna, jednofazowa ładowarka prądu stałego o mocy 7,4 kW może w pełni naładować pojazd w ciągu nocy i dostarczyć do 35 km zasięgu na godzinę. W przypadku korzystania z gniazdka domowego szybkość ładowania jest mniejsza niż w przypadku ładowarki ściennej (która oferuje do 11 km zasięgu na godzinę), ale wystarczająca na pokrycie przeciętnych dziennych tras dojazdowych do 60 km, jeśli pojazd jest ładowany w nocy. Najlepszym sposobem na szybkie doładowanie akumulatora podczas długich podróży są ładowarki typu DC – może ona dostarczyć do 270 km zasięgu na godzinę, są one jednak wciąż mało popularne.

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – el.
Moc maksymalna (KM) – 400
Maks. mom. obr. – 696
Skrzynia biegów/napęd – aut./4×4

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 4.8
Prędkość maksymalna (km/h) – 200

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4682/2011/1565
Masa własna/ładowność (kg) – 2208/462

Cena – od 356 600 zł  (testowany egzemplarz – używany 349 900 zł)

Naszym zdaniem

Jaguar I-PACE - test moto3m-06593Jaguar I-PACE pokazuje, że ten producent nie idzie na kompromisy. Klientom serwuje produkt wysokiej jakości, który trafia szczególnie w gusta kierowców, a nie pasażerów. Wrażenia zza kierownicy są godne najlepszych wzorców, do tego wysoki komfort jazdy i rewelacyjne osiągi. A to wszystko w pierwszym “elektryku” tej marki.

I-PACE, abstrahując od zasięgu i jego ładowania, to typowy samochód, zarówno o charakterze rodzinnym, jak i firmowym. Elektryki mają wysoką cenę, co nikogo nie dziwi. Z trójki głównych konkurentów, Jaguar plasuje się w środku stawki cenowej. Wkrótce do tego grona dołączy jeszcze Porsche Taycan, ale jego cena jak i osiągi reprezentują zupełnie inny poziom.

Czy należy bać się elektrycznej motoryzacji? Jeśli ma ona wyglądać tak jak w przypadku tego Jaguara, to nie ma do tego podstaw. Przeraża cena i wciąż duże braki w infrastrukturze potrzebnej do ich ładowania. Przy cenie ponad 350 00 zł za bazowy model, można jednak przyjąć, że nabywcy z tym problemem poradzą sobie… dokupując inny, spalinowy samochód na dalekie wyjazdy.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Jej Szerokość, Porsche Panamera!

Lepsze jest wrogiem dobrego? Tak, zdecydowanie nie lubię poprawiania na siłę czegoś, co działa i …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *